lørdag den 8. oktober 2011

MIN SKOLE

Holaaaaa :)

Ja, jeg ved godt jeg blogger meget, men indtil videre har jeg simpelthen været alt for doven til at skrive dagbog (dumt dumt dumt), så indtil jeg får taget mig sammen til at begynde, så bliver den her blog lige en slags .. hvad er det nu man kalder det? Er begyndt at glemme alle de svære danske ord. ha ha. sørgeligt.

Nå, men nu fik jeg endnu et læser spørgsmål her i sidste uge, som omhandlede min skole. Der var bl.a. spørgsmål som: "Hvordan ser din skole ud? Hvordan er undervisningen? Hvor mange er i I klassen?"

Så kære læsere, det vil i få svar på nu. Som jeg sikkert har skrevet masser af gange, er min skole herovre Meget anderledes end den derhjemme.. med hensyn til stort set Alt.

I min klasse er vi ca. 20-25 stykker. Det er det samme som derhjemme. Men, jeg ved at det ikke er sådan alle steder, mine andre udvekslingsstudenter går i klasse med 40 stykker.

Transport: Ja, jeg står simpelthen op klokken seks hver morgen. Af mig selv (!!!) og det er simpelthen fordi jeg skal nå skolebussen som kører klokken syv. Også skal jeg køre en time i den og er så på skolen klokken otte. Ha ha, lidt af en omvendning når man er vant til at stå op klokken kvart i otte, cykle i skole to minutter i og være der klokken otte. Meeeen jeg overlever, og det er faktisk rigtig hyggeligt at tage skolebussen og snakke med sine venner eller også bare sove og slappe af.

Udseende: Når jeg så kommer til skolen klokken otte bliver jeg hver morgen mødt af den smukkeste udsigt. Virkelig. Ja jeg ved godt jeg har skrevet om den i stort set alle mine blog indlæg, den er bare så fantastisk. Selve min skole er dog ikke SÅ flot. Den er bare hvis også er det en slags udendørs-skole, altså klasseværelserne er indenfor men alt andet er udenfor, vi har store fodboldbaner, en kæmpe atletikbane, tennisbaner og store arealer hvor man kan sidde ned og bare nyde solen. Det er noget med at min skole er en af de bedste i hele Chile. (og det kan jeg godt forstå)

Mad: Det skal lige siges, at på min skole i Danmark, måtte de ikke engang sælge toast eller kakao fordi det var for usundt. Det gælder hvert fald ikke for min skole herovre. De har en kiosk, som ligner en pølsevogn, som står i skolegården. Og der bliver solgt kage, sodavand, slik, chokolade.. pizza.. sandwith.. pandekager... Jeg prøvede faktisk forleden at se, om der overhovedet var noget sundt. Og jeg fik øje på to halv-rådne æbler. Det er helt vildt. Plus, eleverne går Altid rundt i klasserne og sælger mere slik eller is på de varme dage.. Og det er Rigtig svært, hvis man ved at man har penge med i skolen, ikke at købe noget. Meeeeen eftersom jeg allerede har taget lidt på i vægt (da-da-da-daaaam) har mig og mine to andre veninder fra skolen lavet en aftale om at vi IKKE må gå i kiosken og vi skal spise sundt. Og på tirsdag melder vi os til skolens atletik hold. Så det er jeg rigtig glad for :-D

Lærer: Forholdet mellem lærer og elever på min skole er RIGTIG godt. Hver gang man kommer ind til timen, skal man sige hej til lærerne med et kys på kinden. (Er begyndt at vende mig til det, men i starten fandt jeg det RIGTIG RIGTIG underligt). Og lærerne er rigtig interesseret i eleverne og snakker altid med dem i frikvateret og er venner med dem på Facebook og alt sådan noget. Mine venner siger dog, at det kun er sådan på min skole. Men det er rigtig fedt.

min klasselære og veninder
Timerne: Alle kommer Altid for sent til timerne. Jeg har ikke været i skole én dag, hvor der ikke er mindst ti der er kommet tyve minutter efter klokken har ringet. Og lærerne siger ikke rigtig noget til det. I ved jo hvordan tid er herovre. Og tit kommer lærerne faktisk også for sent. Ha ha. Ellers er der disideret Rigtig meget larm i timerne. Hvis min lærer i Danmark synes vi larmede meget i timen....... Så skulle hun prøve at have en chilensk klasse. Det er helt vildt.

Religion: Min skole er en meget religiøs skole. Hver morgen klokken kvart over otte, starter vi altid med at bede en bøn. Det tager ca. tre minutter. Og til alle vores arrangementer er der altid en præst og et kors. Og på vores skoleuniform skal vi også have et slags kors ting på, ved halsen. Men altså, det er ikke frodi min skole er streng eller noget Overhovedet!! (som i jo kan høre) og elever der er kærester må også kysse og alt det. Intet dér.



Arrangementer: På min skole bliver der også holdt Rigtig mange arrangementer! Det synes jeg er rigtig godt, og jeg tror det er dét der gør, at skolen virker som en stor familie og alle er rigtig gode og tætte venner. I den her uge, var der konkurrencer i sport. Det blev holdt på vores skole og det var konkurrecer mod en skole i Santiago og en i Conception. Så mange elever havde andre elever boende hos dem. Det var rigtig sjovt og se, og vi havde ikke timer hele dagen. Der var både volleyball, håndbold, forbold, basketball, gymnastik, atletik og andet. Og i løbet af tiden jeg har været her, har der også været Dia De Chilena som var en dag hvor vi lavede alle mulige chilenske ting, som at danse deres natinaldans, også var der forskellige konkurrencer og andre danse. Så har der også været Dia De Humanista (jeg går i humanista klassen) og det var hvor at vi skulle arrangere hvad der skulle ske osv. Og lavede ting for alle de andre på hele skolen. Jeg var på teater holdet og skulle lave teater. Ha ha. Også har der også været festivalen som jeg fortalte om i sidste indlæg. Men ja. De laver en masse ting sammen, hele skolen :-)

Ja det var så lidt af min skole. Her kommer nogle billeder fra de forskellige ting og sager.





Hav det lækkert !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar