lørdag den 10. september 2011

MAD

Først vil jeg lige lægge ud med at sige, at dette indlæg kommer ikke til at handle om hvad jeg går og laver (det kommer i næste uge) men for lige at få det sagt: har jeg det stadig helt fantastisk!

men ja, jeg har fået en masse læser-spørgsmål om den chilenske mad. Såsom; er det god mad? hvad spiser de typisk? er det sundt?

Kære blog-læsere, jeg blev faktisk ret chokeret da jeg kom til Chile - fordi der er faktisk OK mange overvægtige mennesker. Hvilket jeg ikke havde troet der ville være, at all. Men, da jeg så så hvordan deres shopping-centre så ud, med et food-areal der lignede noget kopiret fra Amerika, kom min tvivl mig til gode! Faktisk er alt herovre meget american'ised. De kalder endda deres centre for 'malls' :-)

Spisetiderne herovre er anderledes. På en skoledag står jeg fx. op og spiser morgenmad, så tager jeg to æbler (istedet for chokoladecookies som de gav mig i starten) med i skole også når jeg kommer hjem fra skole ved en fire tiden, spiser vi stor frokost med varm mad også igen om aftenen ved en ti tiden, spiser vi også lidt mad (tror det er den her, der gør at jeg tager lidt på.......) Og de dage hvor jeg skal være i skole til klokken halv seks (!) får jeg varm mad med, som man så skal varme i microovnene over på skolen - der er bare altid en helenhulens lang kø.

Nå, men når jeg tænker på noget typisk Chilensk mad, er det første der dukker op i mit hovede: Bønner og linser! Det er noget de spiser rigtig meget af. (uheldigvis, jeg kan ikke så godt lide det).

Ellers i mit hjem, står den meget på pølser, kød, kartoffelmos, RIS (som smager meget bedre end derhjemme) og ja sådanne ting og sager, næsten det samme som i DK. Også spiser de altid salat til - men det specielle ved deres salater er, at de bruger ikke dressing ligesom derhjemme, nej, istedet bruger de olivenolie og eddike og en masse salt (det smager faktisk overraskende godt)!

Noget de også er specielt glade for herovre er deres brød! De spiser brød til alt, og i supermarkedet har de den største bager jeg nogensinde har set. Men det er forståeligt nok, fordi deres brød er rigtig godt!

De spiser også rigtig mange hotdogs! Alle de hjemmefester jeg har været til, har der været hotdogs. Det er bare overhovedet ikke de samme som i Tina's pølser, nej. Her putter de guacamole, flåede tomater, kogt kål, mayonese og ost på. Det smager sååååååå godt! Også er det vel også sundere end det derhjemme, hvis man trækker mayonesen og lidt af osten fra ;)


De spiser også rigtig meget af noget de kalder Manjel (Leche con dulce). Det kan kun fås i Chile og Argentina, og jeg elsker det allerede mere end noget andet! De spiser det sammen med alt, brød, the, pandekager. Også har de noget der hedder Alfahor - det er en slags mega god brød med chokolade også manjel i midten... Det er så FRÅÅÅDERN!!! :-D



En tredje ting de spiser meget af, er empanadas! De smager helt vildt godt, og Concon er vidst det sted de laver dem allerbedst. Det er en slags indbagt pizza (mere buddadejs agtig) også med enten kød, oliven, æg eller ost og krabbe eller noget i den stil. Det smager fuldstændig fantastisk!


Også findes der jo også en masse forskellige chilenske drikke, og før jeg fortæller jer om dem, vil jeg lige sige: at det er iorden at smage, bare det ikke er for meget!

Min ynglings drik er helt klart den der hedder Terremoto! Det er hvidvin blandet med noget frugtjuice også ananas is oveni. Det smager simpelthen sååååå godt! Helt klart noget jeg vil anbefale alle der tager til Chile.

Så er der en drink som chilenerne selv er riiiiiigtig stolte af, der hedder Piscola. De snakker ikke om andet til deres fester. Jeg må dog også indrømme at det samger meget godt - lidt ligesom rom og cola, bare meget sødere og meget bedre. Jeg er sikker på at alle dem der har været i Chile, helt sikkert har hørt om Pisco.

Også er der en slags vin der hedder Chica. Det er en slags vin, men meget meget sødere. Jeg synes lidt det smager som saftevand med brus og meget lidt alkohol. Godt smager det - men desværre drikker de det vidst kun i September måned (Det samme med Terremoto). September måned er nemlig den måned hvor Chile blev independent, så det fejres!  Siden jeg kom har jeg næsten ikke hørt om andet end d. 18. september, om hvor meget de fester og spiser den dag - jeg ser frem til det!

Den eneste ting af de ting jeg indtager som jeg ikke kan lide (udover bønner og linser) er deres vand! Det smager ligesom hvis man drikker af en pool med for lidt klor. Det er virkelig ikke godt. Men jeg er begyndt at vende mig til det, eftersom jeg drikker Riiiiigtig meget vand.
Det var min update herfra, jeg håber det var svar nok på jeres spørgsmål om mad! - næste gang skal jeg nok fortælle lidt mere om mit loca vida en sudamerica ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar