onsdag den 31. august 2011

un mes !!!

Okay, nu skal i være forberedt på et ekstra langt indlæg. Jeg har meget at fortælle - og så kan man jo sige at det er i anledning af at jeg har været her i EN MÅNED (allerede?!?!?) at jeg skriver lidt ekstra.

Der sker noget nyt for mig næsten hver dag hernede. Og her er stadig fantastisk!

Men noget der er knapt så fantastisk, er at der i øjeblikket er oprør mod presidenten og politikken her i Chile, fordi at det er sådan at hernede er folkeskolerne en værre omgang.. ja undskyld mit sprog, men lort. Børnene for intet ud af det og kan ikke komme videre på universitetet. Så hvis man vil have en god uddannelse, skal man altså frem for alt, have penge. Og det her kan i jo godt se for jer, at det skaber en ond cirkel, med at der så vil blive ved med at være fattige uden uddanelse i Chile.. Derfor protestere de unge. I sidste uge var der tre dage i skolen hvor vi ikke måtte have uniform på, fordi hvis nogle på gaden så os iført den, kunne de finde på at slå os. Og på vej hjem i skolebussen skulle gardinerne være trukket fuldstændigt for. (Det skal lige siges at jeg går på privatskole)
Jeg var ude med en veninde idag - det kan så ikke så godt ses på dette billede, men der er fyldt med mennesker
der demonstrere og i højre side var der en stor raket med et billede af statsministeren/presidenten. !!! 

Også har jeg jo også en fantastisk strandpromenade lige i nærheden af mig, og nogle veninder der elsker at løbe (ligesom mig), så lørdag morgen tog jeg med to af pigerne ned og løb ved stranden, derefter for at hoppe i havet, også løbe igen. Det var rigtig dejligt og sjoooovt! og vi har aftalt at gøre det hver lørdag eller søndag.

De to piger jeg var nede og løbe ved stranden med.

Noget jeg fuldstændig har glemt at fortælle jer om, som spiller en rigtig stor rolle i mit liv hernede, er Paola. Paola er min nanny. Ja nanny :-D hun kommer til vores hus hver dag klokken otte, så starter hun med at gøre rent og når vi så kommer hjem fra skole har hun lavet god frokost og ryddet op, skiftet lagner og støvsuget på ens værelse. Hun er her hver dag, undtagen søndag. Ja mor, du har noget at leve op til når jeg kommer hjem!!!

Og min mormor bor også i mit hus. Hun er rigtig sød og hende kan jeg godt lide at snakke med, hun minder mig om min egen mormor/farmor, så det gør mig i godt humør at være sammen med hende. Fordi jeg saaaaaavner min mormor og farmoooor!!!

Jeg har det også stadig rigtig godt med min familie. Hvis jeg har det lidt svært engang imellem med nogle ting, så er de der altid til at hjælpe mig med det samme og de er gode til at lære mig spansk..

min værtsfar oppe ved min skole
Også vil jeg gerne fortælle jer lidt om min skole. Som sagt ligger den jo et helt fantastisk sted!

Men menneskerne på skolen... åååh så søde de er :-) jeg har allerede fået en masse venner, dates og jeg ved ikke hvad. De inviterer mig med over det hele og til en masse carreter(fester)! Jeg elsker det.

Her er skolerne ikke delt op ligesom i Danmark med folkeskole, gymnasium og universitet. Her er det bare folkeskole og så universitet. Jeg synes det er sjovt at 18 årige folk går på skole med 5 årige, har fri samme tid som dem og spiser med dem.

De unge herhenne er også meget 'dybe' synes jeg. De snakker allesammen meget om litteratur, livet og politik og alt det som de unge i Danmark er lidt ligeglade med. Eller jeg går hvert fald ikke HELT VILDT meget op i det! men jeg synes det er fedt at de gør det her. ALLE spiller også en eller anden form for musik, om det så er trommer, violin, klaver eller guitar. De elsker musik hernede.

Her er lige nogle billeder fra min skole, med mine søde klassekammerater og dem fra parelleklasserne:








hehehehe, de er allesammen rigtig søde. Det er dog stadig svært at snakke med folk, da jeg stadig har rigtig svært ved det spanske. Men jeg kan mærke at jeg bliver bedre og bedre hver dag!

Også vil jeg lige sige at nu er solen endeeeelig ved at komme! De to sidste dage har været HEDE. det har været så varmt og jeg er blevet fortalt at Chile er det sted i verdenen hvor osonlaget er tyndest, derfor kan jeg bedre forstå at jeg er blevet solbrændt i ansigtet! Men hvert fald er det begyndt at blive strandvejr, så det derjligt at jeg fra imorgen af har ferie i to uger. weheee

Håber i har det skønt derhjemme i Danmark ! Jeg savner og tænker en masse på jer allesammen, sørg for at spis en ekstra lakrids og noget rugbrød for mig. (og hvis i har chancen for det, så send noget, pls!)


Simone







Ingen kommentarer:

Send en kommentar