onsdag den 16. november 2011

☼ SOMMER ☼ SOMMER ☼ SOMMER ☼ SOMMER ☼

Jeg lige sige, min adresse hernede er:

Simone Larsen
Los Hibiscus #1285
Cóncón, Valparisio
Chile
også:
Wuhuuuuuu, nu er det snart sommer! Dagene bliver varmere og varmere som tiden går, og det er jo bare læækkerrrrrrt! Er efterhånden også en smule brun! Er begyndt at kunne håndtere solen bedre efter jeg har fået piller for soleksem og er begyndt at smøre mig ind i flere lag solcreme hver dag - fordi selv om det er overskyet her, kan man stadig risikere og blive solbrændt.


Siden sidst har jeg... Igen, egentlig lavet nogenlunde de samme ting. Skole, strand, hænge ud med venner, feste...

Her for tiden er der begyndt at ske mange sjove ting og sager. Før skete det også til tider, men tror lidt det er min nu meget mere blondte hårfarve der gør det. Bare nogle små eksempler;

- Forleden var jeg på stranden med nogle venner, som skulle ud og surfe (jeg kunne ikke komme med, da det kostede de penge jeg ikke har :'( haha, aaaah livet som fattig udvekslingsstudent), så jeg blev ved stranden alene. På et tidspunkt kommer der en fyr/mand op til mig og spørger om han ikke må sætte sig ved siden af mig. Jeg svare at det er da intet problem, fordi chilenerne plejer jo bare at være søde og snaksalige. Men efter noget tid kunne jeg godt mærke at han blev lidt for meget og jeg siger så til ham at jeg gerne vil sove, og han smutter. Fem minutter efter kommer han over med sodavand til mig. Fem minutter mere efter, kommer han over med salat. Fem minutter mere efter kommer manden over med en fisk (!?!?¿¿¿¿¿)... Han blev ved med at sige at jeg skulle spise det, men jeg blev ved med at takke paent nej. Det var ikke så sjovt lige da det skete, men nu hvor jeg sidder og tænker tilbage på det, kan jeg godt grine lidt af situationen.


- Så prøvede jeg også at jeg sad i microen (bussen) og bliver pludselig prikket på skulderen af en mand der gerne vil have et billede af mig. Ha ha.

- Da jeg var i San Felipe med min ven Gustav, blev vi stoppet to gange og blev spurgt om vi ikke nok ville tage et billede sammen med folket. Ha ha,
Ameeen altsåå... Det bliver svært at komme hjem igen og bare være hel normal!!!

Ellers har jeg det rigtig godt. Jeg blev lige ramt af lidt culture shock (læs om det 'her') i sidste uge. Ved ikke, havde en dag hvor jeg bare brød fuldstændig sammen. Det var ligemeget hvad folk sagde, jeg havde bare lyst til at græde hele dagen. Jeg vidste egentlig ikke selv rigtig hvad der var galt overhovedet. Men, tror lidt det kan være at jeg ikke har været ked af det siden jeg kom, og hver gang jeg har følt mig trådt på, har jeg bare sat et smil på. Det kan godt tage lidt på en i længden. Så tror jeg også bare jeg var GENNEMTRÆT. Jeg har kørt rimelig hårdt på siden jeg kom, med planer næsten hver dag. Men ja, efter den tude-dag var det hele gooodt igen og jeg kom tilbage stærkere end nogensinde!


Sidste weekend var jeg sammen med fire af udvekslingsstudent pigerne. Vi tog på stranden og derefter på diskotek. Det var rigtig sjovt - især med fem blondine piger. Hihihih.

Dagen efter tog jeg på et markede med min mor og søster. Ååååh det var så sjovt! Det var så sydamerikansk med masser af mænd med sombreroer, guitar og masser af varme. Jeg nød det. Og så vil jeg også lige sige at frugterne hernede er nok 10000 gange billigere end derhjemme. Man kunne helt seriøst købe 1 kg jordbær for otte kroner og et kilo tomater for seks.
mig og min lillesøster på markedet

Om aftenen tog jeg ned ved "las dunas"/sandbjergene med to andre udvekslingsvenner. Det er så hyggeligt, fordi man sidder der i varmen og sandet også kan man ellers bare se ud over byerne Valparisio og Viña Del Mar. Det er virkelig dér jeg nyder at sidde og tænke over tingene.

Om mandagen var jeg inviteret til Halloween fest hos min gode veninde Samira. Jeg troede egentlig ikke at halloween ville være en big deal hernede, men der tog jeg fejl. Der var en masse børn forbi og sige "trick or treat" og der var også et par pyntet huse. Godt nok er det for farligt at gå rundt om aftenen, så folk gjorde det om eftermiddagen - ikke helt den samme stemning vil jeg mene.
Men ja - aftenen forløb rigtig sjov! Samira og hendes familie er så søde og åbne imod mig, og jeg føler mig altid så hjemme hos hende. Hendes familie inviterede mig også op til norden her i november, men desværre blev hendes tante alvorligt syg så vi ikke kunne tage afsted alligevel.
mine bedste veninder hernede

Og i skolen fik vi taget klasse billede forleden, det endte med at se sådan her ud;




Som i kan se har alle piger hernede langt brunt hår. Det er slet ikke ligesom i Danmark. Jeg tror ikke jeg har set nogle piger med farvet hår hernede endnu. Personligt vil jeg mene det er lidt kedeligt. De ligner virkelig allesammen hinanden. Jeg er begyndt at kunne skelne mellem nogle - men det var rigtig svært til at begynde med. Så kan det godt være at de siger at alle os i europa ligner hinanden, men vi har da i det mindste masser af forskellige hårfaver, hudfarver og kropsstørrelser.


Den her weekend var jeg så i San Felipe for at besøge min gode danske ven Gustav! Wuhuuuu! Det var så fedt. Jeg elsker at det med at rejse hernede er så nemt og billigt!
Fredag var vi til 15 års fødselsdag. 15 års fødselsdage er en rigtig big deal hernede - det er ligesom vores konfirmationsfest i Danmark.. Det var rigtig sjovt og jeg mødte alle Gustavs venner, som var rigtig søde.

mig og Gustav inden festen
Søndag havde Gustav så arrangeret en overraskelse til mig, hvilket var at vi skulle ud og flyve! Det var så fedt! Hans far er pilot, så han tog os ud i den her lille flyver og vi fløj rundt over Los Andes og San Felipe i en times tid. Det var så flot, især med bjergene. Åh, jeg er så heeeeldig.



Derefter tog vi på en virklig chilensk restaurent - med masser af kød, dame der synger og heste i baggrunden. Der er altid sådan en virkelig hyggelig og kærlig stemning på de sydamerikanske restaurenter. Det så dejligt.

Og: til mine kusiner på Fyn!!! Nu håber jeg i er Virkelig stolte - JEG RED PÅ EN HEST! og endda uden det der mundtøj og saddel. Gjorde lidt ondt bagefter, men jeg indrømmer: det var sjaaaw :-)

Ellers er det hele (igen) bare mere og mere hverdag. I må meget gerne komme med spørgsmål til mig om det hele.

Nå, men i må have det godt!
Masser af knus fra Chile!



Orw ja, sjov fact. Var til Rotary møde igår, til dem af jer der ikke kender Rotary, er de kendte for at være rimelig strikse, men selvfølgelig med undtagelse af Sydamerika. Og det kan jeg godt slå streg på. Vi har de her 4d's: No drinking, no driving, no dating, no drugs.
Idag til mødet spørger min counsellor mig så om jeg ikke vil have noget whiskey (?!) og derefter spørger han om jeg har prøvet diverse chilenske drikke. Jeg vidste ikke om det var en fælde, men vhert fald svarede jeg, at jo, jeg har da smagt. Hvorefter han griner højlydt og siger: "Det er sådan det skal være! Og hvad så med de chilenske drenge? Du skal da snart have dig en kæreste, skal du ikke?" ha ha ha ha ha ha, der må jeg nok sige at mig og min veninde fik grint en del.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar